Thursday, February 19, 2009

Kita Lahir Melalui Pemberontak Kebenaran



“Ahli Sejarawan Memandang Ke belakang Tetapi Mahasiswa Memacu Ke Hadapan..”

Melalui ungkapan inilah saya ingin mencetuskan sebuah idea yang rasanya sudah wujud pada aliran fikiran kita dengan makna ini.Namun sejauh manakah ungkapan ini dipraktikkan oleh sekalian Mahasiswa. Jikalah dulu kita melihat dari mata kaca sejarah merakamkan beberapa pemberontakan untuk melahirkan kebenaran dan kemerdekaan.Maka dimanakah kita sekarang sebagai seorang yang bergelar dengan mahasiswa untuk membawa makna ungkapan ini kepada kenyataan yang hakiki.
Penulis mahu mengatakan bahawa KEBENARAN dan KEBEBASAN membawa erti yang cukup mendalam melalui ungkapan ini “ Tanpa kebebasan,kita tidak akan berhasil mencapai kebenaran, dan tanpa kebenaran , hidup kita sebagai manusia akan menjadi rakaman sejarah kosong buat tatapan para sejarawan dalam catatan”. Penulis ingin mengatakan bahawa pemberontakan itu bukan lah semata-semata mahukan kepuasan tetapi inilah yang dikatakan bahawa kebebasan perlulah melalui pemberontakan yang dirasakan logik pada akal dan adil pada jisim manusia.
Walaupun kita sering mendengar kata-kata ini sebagai motivasi “ keamanan adalah tenang dan diam adalah keselamatan” ini adalah sebagai ungkapan keamanan untuk para pemerintah dan keamanan untuk kekuasaan mereka tetapi bukan keselamatan untuk ummah.Ingin penulis katakan bahawa tidak akan datang pembaharuan yang mendesak melainkan wujud golongan yang benar-benar mendesak sesuatu pemerintahan agar terima dengan desakan itu.
Penulis datangkan contoh sebagai seorang mahasiswa,jika pada mulanya assignment yang diberikan pada kita tidak dapat difahami dan dibuat tetapi hasil desakan dan pemberontakan dari sudut masa dan tanggungjawab maka ia dapat disiapkan dan difahami dengan sejelas mungkin.Oleh yang demikian ,sebagai seorang makhluk Allah yang bergelar mahasiswa haruslah menanamkan pada diri kita bahawa kami adalah pemberontak tetapi pemberontak pada kebenaran.Namun diingatkan bahawa pemberontak dijalan kebenaran adalah syurganya baginya manakala pemberontak di jalan kebatilan adalah neraka baginya bahkan sesat lagi menyesatkan.
Kiranya sudah tiba saatnya bagi kita untuk mendorong jarum jam pada marah yang lain.Sudah tiba waktunya sebagai mahasiswa untuk bahawa kita harus jadi lebih , lebih kuat dan utamanya adalah lebih percaya pada kekuatan diri bahawa kita semua adalah pemberontak kebenaran.

No comments:

ghuraba`

Rasulullah bersabda (yang artinya), "Sesungguhnya Islam pertama kali muncul dalam keadaaan asing dan nanti akan kembali asing sebagaimana semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba')."(hadits shahih riwayat Muslim)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). (Mereka adalah) orang-orang shalih yang berada di tengah orang-orang yang berperangai buruk. Dan orang yang memusuhinya lebih banyak daripada yang mengikuti mereka."(hadits shahih riwayat Ahmad)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). Yaitu mereka yang mengadakan perbaikan (ishlah) ketika manusia rusak."(hadits shahih riwayat Abu Amr Ad Dani dan Al Ajurry)

Hiraq Karmila

Hiraq Karmila
Makanan Sunnah (014 8290036) (FAHMI)