Friday, September 4, 2009

Mahasiswa Idealis atau Pengkritik

Sudah hampir 7 Bulan berlalunya sesi kepimpinan UM oleh PRO M UM,pelbagai perubahan yang telah dilakukan walaupun hidup dalam kongkongan yang teramat kuat oleh pihak atasan.Begitulah kata-kata saudara Mohd Hafiz Ilyas selaku Naib Yang Dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa Um sesi 08/09.
Tetapi disini saya ingin membawa para pembaca sekalian bukan melihat kepada kemenangan tetapi kita melihat apa yang baik atas kemenangan itu.Jika dahulu kita melihat "mini Malaysia" ini dikuasai oleh penggerak namun pada ketika dan waktu ini kita melihat PRO Mahasiswa pula yang memegang tampuk pemerintahan.Tetapi adakah kita semua sedar bahawa PRO Mahasiswa hanya di anak tirikan oleh "sebahagian pihak" yang merasakan kita ini ibarat pembangkang kepada kerajaan.
Silap dan lemah sangkaan itu,mahasiswa merupakan para pelapis di masa akan datang jika kita melihat mahasiswa itu berani mengatakan pendapat,berani kehadapan,berani memberontak dan seantero itu.Maka itulah yang dinamakan ilmu yang bermanfaat buat mahasiswa.
Penulis merasakan perkara kali amat penting dan sangat relevan jika diuraikan secara mendalam kerana penulis merasakan terdapatnya para pendokong "JALAN ALLAH" yang hidup dengan kehidupan yang tidak mengenal dunia sedangkan ia dapat melihatnya,ibarat "katak di dalam gelas yang terbuka".
Mengapa penulis mengatakan begitu,ini adalah kerana mahasiswa mempunyai idealis dan kemahuannya sendiri serta kebebasan yang diberikan namun ia menjadikan kebebasan itu semberono serta diabaikan begitu sahaja.Para pembaca sekalian,bila kita tanya pada diri kita berapa banyak amalan yang kita lakukan untuk menolong agama Allah ini agar ia tersebar luas dimuka bumi "MINI MALAYSIA".
Jika kita kata puasa,maka puasa untuk kita sahaja,jika kata kita solat,maka solat juga untuk kita juga,jika kita kata kita belajar,belajar juga untuk kita.Kesemua malan untuk kita,tetapi dimanakah tenaga yang ada,minda yang celik serta mulut yang berbicara itu kita sumbangkan untuk agama Allah.
Menjadi pengkritik itu tidak salah,namun secantik-cantiknya adalah menjadi pengkritik serta pembangun kepada segala aspek yang kita kritik itu.Disinilah bermulanya detik-detik yang melahirkan seorang mahasiswa yang benar-benar cintakan AGAMA serta mengenal erti kehidupan sebagai mahasiswa,bukan sekadar seorang mahasiswa yang lahir dari 3K "Kolej","Kuliah" dan "kantin" yang hanya pentingkan dunia sendiri tanpa menghendaki kebebasan kepada seluruh manusia yang lain....bersmbung

No comments:

ghuraba`

Rasulullah bersabda (yang artinya), "Sesungguhnya Islam pertama kali muncul dalam keadaaan asing dan nanti akan kembali asing sebagaimana semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba')."(hadits shahih riwayat Muslim)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). (Mereka adalah) orang-orang shalih yang berada di tengah orang-orang yang berperangai buruk. Dan orang yang memusuhinya lebih banyak daripada yang mengikuti mereka."(hadits shahih riwayat Ahmad)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). Yaitu mereka yang mengadakan perbaikan (ishlah) ketika manusia rusak."(hadits shahih riwayat Abu Amr Ad Dani dan Al Ajurry)

Hiraq Karmila

Hiraq Karmila
Makanan Sunnah (014 8290036) (FAHMI)