Thursday, July 9, 2009

Bangkit Selepas Jatuh

Sekian lama kita insan ini sering gagal dalam hidup, namun kegagalan itulah yang akan memebangkitkan semangat kita untuk terus ke hadapan dan berani.
Baru-baru ini sahabat saya baru sahaja di masukkan ke penjara atas pelbagai tuduhan dan hasutan yang di terima oleh mereka,namun semua itu adalah batu lonjatan kepada mereka untuk terus ke hadapan dan bangkit meneruskan apa yang perjuangkan itu.
Kita hari ini adalah pemberontak di Jalan ALLAH, mungkin hari ini kita rasakan bahawa kita adalah orang yang paling mulia di sisi ALLAH tetapi sebenarnya masih belum cukup pra syarat untuk mendapatkan semua itu.
Dalam kehidupan kita sebagai HAMBA ALLAH ini ada dua benda yang perlu kita jaga iaitu pertalian dengan ALLAH & pertalian dengan sesama MANUSIA.Ramai dikalangan kita yang sudah sempurna talian dengan ALLAH kerana kita ini takut dengan ALLAH tetapi adakah talian sesama MANUSIA ini kita telah selesaikan.
"ILMU TANPA AMAL ITU IBARAT POKOK TANPA BUAH"
ilmu itu ubat dan amal itu senjata ,manakala manusia itulah medannya.Allah kurniakan kepada manusia sesuatu yang amat beharga dan bernilai untuk membezakan tarafnya dengan makhluk lain,tetapi manakah kelebihan itu jika kita simpan dan peralatkan jiwa kita supaya tunduk dan berdiam dalam sanubari sahaja.
Mungkin hari ini, hari yang paling membimbangkan semua manusia yang kaya raya kerana besok merupakan hari muflis mereka,begitu juga dengan seorang menteri kerana besok dia akan dilucutkan jawatannya tetapi siapakah yang akan bimbang jika hari besok akan tibanya kiamat jika dunia masih ada di depan kita tanpa menjadikan ia sebagai jambatan menuju ke hari penetuan.



Bersamalah kita fikirkan adakah dengan kita semata-mata menuntut ilmu tanpa di amalkan mampu menjadikan manusia ini kenal ALLAH.
"TIDAK ADA YANG LEBIH MULIA DI SISI ALLAH MELAINKAN ORANG YANG BERTAQWA"

No comments:

ghuraba`

Rasulullah bersabda (yang artinya), "Sesungguhnya Islam pertama kali muncul dalam keadaaan asing dan nanti akan kembali asing sebagaimana semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba')."(hadits shahih riwayat Muslim)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). (Mereka adalah) orang-orang shalih yang berada di tengah orang-orang yang berperangai buruk. Dan orang yang memusuhinya lebih banyak daripada yang mengikuti mereka."(hadits shahih riwayat Ahmad)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). Yaitu mereka yang mengadakan perbaikan (ishlah) ketika manusia rusak."(hadits shahih riwayat Abu Amr Ad Dani dan Al Ajurry)

Hiraq Karmila

Hiraq Karmila
Makanan Sunnah (014 8290036) (FAHMI)