Saturday, October 18, 2008

Apa sebenarnya itu KAFIR

Adakah orang islam yang tidak berbuat baik dihukum kafir adakah kafir itu perkataan melayu... Sahabat2 sekalian penulis ingin menjelaskan bahawa KAFIR adalah meniggkari APA YANG DISURUH... kalau kita kata kepada orang melayu ini perkataan KAFIR pasti mereka marah tapi kalau kita kata ingkar diam sahaja.. MAna nilai kita APA MAKNA KAFIR!!!! Sahabat 2 , Penulisan ingin mengingatkan kepada pembaca bahawa AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR ITU LUAS maknanya??? adakah mengajak kepa kebaikan dan menghindari dari kejahatan...??? Disini penulis ingin menyatakan bahawa AMAR MAKRUF itu adalah mengajak manusia kepada sesuatu yang diketahui disisi agama adalah baik,manakala NAHI MUNGKAR adalah menghindari dari keburukan yang diketahui oleh syarak.. FIKIRLAH WAHAI PEMBACA

No comments:

ghuraba`

Rasulullah bersabda (yang artinya), "Sesungguhnya Islam pertama kali muncul dalam keadaaan asing dan nanti akan kembali asing sebagaimana semula. Maka berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba')."(hadits shahih riwayat Muslim)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). (Mereka adalah) orang-orang shalih yang berada di tengah orang-orang yang berperangai buruk. Dan orang yang memusuhinya lebih banyak daripada yang mengikuti mereka."(hadits shahih riwayat Ahmad)

"Berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba'). Yaitu mereka yang mengadakan perbaikan (ishlah) ketika manusia rusak."(hadits shahih riwayat Abu Amr Ad Dani dan Al Ajurry)

Hiraq Karmila

Hiraq Karmila
Makanan Sunnah (014 8290036) (FAHMI)